zondag 29 mei 2016

Vraag naar de "gewenste" situatie

Oplossingsgerichte werkers zijn niet zozeer geïnteresseerd in het verleden van de cliënt, ook niet in hoe het probleem is ontstaan. Oorzaken van het probleem en een uitgebreide probleemanalyse wordt natuurlijk wel verkend en erkend, maar er wordt niet gedetailleerd op doorgevraagd.

Een goede manier om je cliënten te helpen is om hen te vragen wat zij voor het probleem in de plaats willen. Je helpt je cliënt goed om als coach/therapeut daar veel aandacht aan te besteden. Door toekomstgerichte vragen te stellen aan de cliënt over zijn gewenste situatie ontstaat er een soort foto met daarop alle details met wat de cliënt hoopt dat er gaat gebeuren.

Vragen die je kunt stellen over de gewenste situatie:

"Stel dat je probleem over een tijd is opgelost, wat zou je dan anders doen?"

of

"Stel dat er een wonder zou gebeuren en jouw probleem in een keer zou verdwijnen, waaraan zou je dan merken dat er een wonder is gebeurd"

of

"Stel dat je je volgende week beter voelt, wat zou je dan anders doen?"

Cliënten kunnen vaak alleen nog maar in termen denken van problemen, omdat het probleem er al zo lang is of omdat het zo heftig is. Door de focus te leggen op de gewenste situatie "hoe wil je dat het wordt" verschuif je de aandacht van de cliënt naar mogelijkheden i.p.v. beperkingen.

Probeer het eens uit en verbaas je over de informatie die vrijkomt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten